Desi pare o intrebare simpla, raspunsul este unul complex, tinand cont de faptul ca Google ia in considerare peste 660 de factori atunci cand stabileste pozitionarea unui site in rezultatele motorului de cautare. Aceste schimbari au venit natural, odata cu dezvoltarea tehnologiei, cu dispozitivele pe care le folosesc utilizatorii si cu comportamentul acestora online. Dupa o analiza complexa a felului in care motorul de cautare a evoluat in decursul anilor, am observat ca scopul acestuia s-a schimbat. Acum Google Search nu porneste de la informatie si stabileste cum poate oferi aceasta informatie utilizatorilor, ci porneste de la utilizator si personalizeaza rezultatele afisate in functie de nevoile specifice ale acestuia.
Pentru a putea oferi o clasificare eficienta a site-urilor in rezultatele unei cautari, Google trebuie sa inteleaga foarte bine utilizatorul. Din acest punct de vedere, Google analizeaza mai multi factori:
Limba - in general, utilizatorii doresc sa primeasca raspuns in limba pe care o vorbesc. Google stie acest lucru, de aceea de fiecare data cand un utilizator inregistreaza o cautare, un algoritm special depisteaza limba, reusind astfel sa ii ofere informatii in limba pe care acesta o intelege.
Locatia - acest factor nu se rezuma doar la tara din care un utilizator cauta informatii despre un anumit subiect, insa si la localitatea in care acesta se afla atunci cand inregistreaza cautarea. Unele cuvinte pot avea semnificatii diferite in tari diferite, insa aceste diferente sunt eliminate automat de catre Google. De asemenea, oferirea informatiilor in functie de locatia in care se afla utilizatorul il va ajuta pe acesta sa gaseasca mult mai rapid raspunsul la intrebarea sa. De exemplu, un utilizator introduce in Google Search cuvantul cheie "adapost de animale", iar majoritatea rezultatelor pe care le primeste ii ofera informatii despre adaposturi de animale din orasul sau localitatea in care se afla.
Dispozitivul folosit - este mai dificil sa utilizezi Google de pe telefonul mobil sau de pe tableta, decat de pe un computer sau laptop, principalul motiv fiind dimensiunile reduse ale ecranului. De aceea, pentru ca utilizatorul sa primeasca raspuns rapid la intrebarile sale, un site trebuie sa fie optimizat pentru mobil. Pentru a facilita si mai mult procesul de cautare de pe smartphone sau tableta, Google afiseaza in rezultatele motorului de cautare chiar si link-uri pentru a descarca o aplicatie.
Comportamentul de cautare - Google analizeaza cuvintele cheie pe care le-a folosit in trecut un utilizator si paginile pe care acesta a dat click. Pe baza acestor date, motorul de cautare reuseste sa ii ofere utilizatorului informatii personalizate.
Cautarile recente - motorul de cautare analizeaza cautarile recente ale utilizatorului pentru a descoperi daca exista o legatura intre acestea si cautarea actuala. In cazul in care intre acestea este o legatura evidenta, Google afiseaza site-urile relevante pe primele pozitii in rezultatele cautarii.
In afara de aceste criterii care il vizeaza strict pe utilizator, Google foloseste si alti factori generali atunci cand stabileste pozitionarea unui site in rezultatele unei cautari. Acestia sunt:
Link- building - autenticitatea unui site poate fi determinata in functie de calitatea si cantitatea link-urilor care fac referire la site-ul respectiv.
Reputatia site-ului - ce spun clientii despre site sau despre produsele si serviciile pe care le ofera? A fost vrodata site-ul penalizat de Google? Daca da, de cate ori? Care a fost motivul pentru care site-ul a fost penalizat? Toate aceste lucruri sunt esentiale in ceea ce priveste pozitionarea unui site in rezultatele motorului de cautare.
Cuvintele cu mai multe intelesuri - in cazul in care un cuvant introdus in Google Search are mai multe intelesuri, motorul de cautare afiseaza site-uri care corespund tuturor intelesurilor cuvantului. De exemplu, atunci cand un utilizator inregistreaza o cautare cu cuvantul "jaguar" acesta poate doreste sa afle informatii despre animalul jaguar sau despre producatorul de masini.
Relevanta - motoarele de cautare incearca sa inteleaga ce informatii doreste utilizatorul sa primeasca, iar daca cuvanrtul cheie pe care el l-a introdus in Google Search se regaseste pe pagina unui site, acesta are sanse mari sa fie lista printre primele pozitii in rezultatele cautarii.
Ce filtre si algoritmi foloseste Google pentru a depista site-urile care incalca politicile companiei?
Panda - analizeaza experienta de navigare a utilizatorilor in site. Cu cat site-ul este mai intuitiv si usor de utilizat, cu atat site-ul va obtine o pozitie buna in rezultatele motorului de cautare.
Penguin - analizeaza calitatea link-urilor si textele ancora.
Site-uri optimizate pentru mobil - site-urile optimizate pentru mobil, insa care contin un numar mare de anunturi sau cele al caror continut este greu de citit, vor ocupa o pozitie inferioara in rezultatele unei cautari inregistrate de pe mobil.
Continut duplicat - scopul motorului de cautare este de a oferi utilizatorilor mai multe surse de unde isi pot extrage informatia necesara si nu de a oferi diferite site-uri care contin acelasi articol.
Repetarea cuvintelor cheie - repetarea excesiva a unor cuvinte cheie intr-o pagina, va duce la penalizarea site-ului.