Un site este creat pentru vizitatori și pentru motoarele de căutare sau, mai bine spus pentru ca vizitatorii să-l găsească rapid în rezultatele motoarelor de căutare. De aceea, două caracteristici sunt esențiale: „frumusețea” și funcționalitatea. Niciuna dintre cele două caracteristici nu ar trebui sacrificată pentru ca site-ul să fie apreciat de vizitatori și de motoarele de căutare.
Totuși, nu de puține ori, web designerii neglijează aspectele care țin de bazele optimizării pentru motoarele de căutare. Chiar dacă site-ul este frumos și poate obține prin aspect aprecierea vizitatorilor, riscă să nu fie găsit de aceștia deoarece motoarele de căutare nu-l vor afișa în rezultate așa cum ar merita. Sunt câteva elemente esențiale pe care web designerii, concentrați pe aspect le neglijează.
- Lipsesc tag-urile H1, în special pe prima pagină. Chiar dacă prima pagină are un impact vizual excelent, are grafică creativă, informații complete și descrie o navigare intuitivă, nu va atrage atenția roboților motoarelor de căutare. Designerii neglijează introducerea tag-ului H1 de dragul designului, iar atât timp cât clientul este mulțumit nu se mai obosesc să îi găsească loc.
- Utilizarea de imagini și fișiere media de mari dimensiuni. Folosirea de imagini și fișiere media de mari dimensiuni are dezavantajul de a îngreuna încărcarea site-ului. Viteza de încărcare este un criteriu important pentru o poziționare bună în rezultatele motoarelor de căutare. Google, în special, apreciază viteza de încărcare.
- Introducerea de popup-uri. Recent, Google a emis un avertisment către proprietarii de site-uri în ceea ce privește utilizarea de tehnici intruzive care pot perturba navigarea, în special pe dispozitivele mobile. Este considerat că popup-urile împiedică accesul la conținutul principal al site-ului și au impact negativ asupra experienței utilizatorului, impact care se răsfrânge și asupra optimizării pentru motoarele de căutare.
- Introducerea de text în imagini. Este o greșeală destul de răspândită. Web designerii introduc textul în imagine după care o urcă pe site în loc să urce imaginea și să introducă textul ca layer distinct. Astfel textul nu poate fi citit de către motoarele de căutare și nu este luat în considerare pentru listarea site-ului în rezultatele afișate, chiar dacă textul conține cuvinte cheie importante.
- Implementarea scroll-ului „infinit”. Este o tehnică populară în web designul actual, dar dacă este implementată incorect poate să afecteze performanța SEO. Dacă paginarea nu este făcută corect, roboții motoarelor de căutare nu vor vedea tot conținutul, lăsând astfel în afara rezultatelor pe care el afișează elemente importante ale unui site.
- Conținut insuficient. Aici este mai mult greșeala proprietarului sau beneficiarului site-ului decât a agenției de web design. Partea de creare de conținut este responsabilitatea proprietarului site-ului care poate să-l creeze singur sau poate să apeleze la serviciile unei agenții specializate. Lipsa conținutului împiedică targetarea cuvintelor cheie relevante și, implicit, listare în funcție de acestea în rezultatele motoarelor de căutare.